Új környezeti nevelésről szóló angol nyelvű szakkönyv – MATE-s részvétellel

A környezeti nevelés gyorsan változó és komoly veszélyekkel teli világunkban egyre nagyobb figyelmet és jelentőséget kap mind elméleti-tudományos, mind módszertani szempontokból. Ezt mutatja a 2018 tavaszán Egerben megrendezett 2. Nemzetközi Környezeti Nevelési Konferencia sikere és „utóélete” is. A rendezvényen részt vettek a Springer és a Capital kiadók képviselői, akik az elhangzott előadások közül válogatták ki a 2021 nyarán közös kiadásukban megjelent „Environmental Sustainability Education for a Changing World” című szakkönyv témáit. A 14 fejezetből álló kötet szerzői között szerepel a MATE Vadgazdálkodási és Természetvédelmi Intézetének munkatársa, Dr. Alföldi Zoltán egyetemi docens, aki az elmúlt 15 évben kialakított és a gyakorlati oktatásban hazai és nemzetközi szinteken sikeresen alkalmazott integrált környezeti nevelési modellt mutatja be. A Tempus Közalapítvány 2017. évi „Felsőoktatás Nemzetközi Fejlesztése – jó gyakorlat” díját elnyert módszer célja a széleskörű fenntarthatóság megvalósítását szolgáló komplex képességfejlesztés egymásra épülő képzési szinteken. Különböző tantárgycsoportokat kapcsolnak össze, elősegítve ezzel a hallgatók rendszerszemléletét, és terepgyakorlatok, kutatótáborok segítségével igyekeznek a hatékony, ökológiai alapokon álló és etikai szemléletű, jól hasznosítható ismeretszerzést nyújtani. Mindezekhez kapcsolódnak a hallgatói-oktatói Táj és Ember Klub sokrétű rendezvényei, a „Vissza a gyökerekhez” középiskolai program, valamint óvó- és iskolapedagógusok számára a környezeti nevelést segítő, továbbképző program. Az interkulturális történelmi tanulságok feltárása és a jelenlegi jó gyakorlatok bemutatása, a helyi társadalmak hagyományos ökológiai tudásának és a tudományos ismereteknek a szintézise segíti az együttműködő, tudás- és etikai-alapú társadalom létrehozását. Mindezek kulcsfontosságúak a jelenlegi globális és helyi környezeti válságok leküzdéséhez.

(Alföldi, Z. P. 2021. An Integrated Model of Sustainability Education. In: E. Pénzesné Kónya, M. Haigh, and J. Křeček (Eds.), Environmental Sustainability Education for a Changing World. Springer Nature Switzerland & Capital Publishing, New Delhi, India, pp. 209-230.)